دسته‌بندی نشده

غذاهایی با طعم مرگ

مرگ فودپورن بیماری پانکراس کیسه صفرا
فودپورن پدیده‌ای است که امروزه بسیار گسترده‌تر از قبل تاثیر مثبت و منفی بر صنعت گسترونومی گذاشته است.

در مورد جنبه‌های مثبت این موضوع بعد‌ها به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

فودپورن

پورن غذایی به واژه‌ای برای ایجاد هرج و مرج و سوء استفاده‌های تبلیغاتی مراکز توزیع غذا مخصوصاً در جوامع جهان سوم تبدیل شده است. صنعت فود‌پورن در جوامع سطح اول تعریفی مجزا دارد. جایی که شما چیزی را که میبینین ممکن است هرگز نخورید.

اما این نمایش کم‌کم منجر به تولد عادت‌های غذایی ناسالم میشود. بدن انسان در حالت طبیعی توانایی محافظت از امنیت خودش را دارد اما عوامل خارجی می‌توانند این امنیت را به مرور از بین ببرند و باعث ایجاد اختلالات شدید و گاهی مرگ شوند.

از جمله‌ی این اختلالات میشود به سبک مصرف غذاهای پر خطر اشاره کرد. متاسفانه عدم داشتن شناخت دقیق و علمی و پتانسیل فردی در بخش اعظم کسانی که خود را سرآشپز میدانند باعث شده است که رو به سمت تولید غذاهای غیر استاندارد و نمایشی بیاورند. این‌ همان تاثیر فود‌پورن است. سرآشپزان خودخوانده با چشم‌پوشی از سلامت عموم جامعه و بدون داشتن حس مسئولیت در قبال مردم و کودکانی که بیننده‌ی این نمایش هستند افراد را تشویق به مصرف غذاهای ناسالم و خطرناک میکنند.

این یک بیزینس است! تعجب نکنید!

در جوامعی که قانون بهداشتی حمایت خود را از مصرف کننده‌گان به طور واضح انجام میدهد، این موارد بسیار کمتر دیده میشود و اینگونه تبلیغات حتی بازخورد‌های منفی میگیرند. زیرا سطح داشن جامعه در این جوامع بالاست.

یکی از ساده‌ترین فود پورن‌های مضر سلامتی، تبلیغ غذاهای پرچرب، الکل، نوشیدنی‌های گاز دار و فست فود‌ها هستند.

با مصرف این غذاها شما عضوی از مثلث سرطان خواهید شد. مثلث سرطان به سه عامل زمان، بدن مستعد سرطان و ماده سرطان زا گفته میشود. در این بین باید اشاره کنیم که صرفاً تمام فست فود‌ها و نوشیدنی‌ها سرطان‌زا نیستند ولی ممکن است به عنوان عامل سرطان‌زا عمل کنند.

از جمله‌ی اولین قربانیان مصرف اینگونه غذاها میشود به پانکراس و کیسه صفرا اشاره کرد. دقت کنید با درگیر‌شدن این دو بخش ممکن است بیماری شدید شده و پزشکان مجبور به خارج کردن این دو بخش از بدن بیمار شوند. اما نبود این دو بخش تمام سیستم بدن را بهم میریزد تا آنجایی که قلب، کلیه‌ها، کبد، سیستم گوارش و … را درگیر و تحت تاثیر قرار میدهد.

آیا شما جزو سرآشپزان قاتل هستید؟!

در ادامه به طور مفصل پیرامون اتفاقات و سوالات مطرح شده در این زمینه صحبت میکنیم.

از جمله‌ی بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای فرد با مصرف این غذاهای ناسالم پیش بیاید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد چیست؟

پانکراتیت حاد معمولاً یک بیماری ناگهانی و شدید است که زمانی ایجاد می‌شود که پانکراس به سرعت ملتهب می‌شود. آنزیم‌های لوزالمعده و سموم مختلف ممکن است در یک حمله سریع وارد جریان خون شوند و به اندام‌های دیگر مانند قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها آسیب برسانند. با این حال، اگر علت حمله پیدا شود و درمان شود، لوزالمعده می‌تواند به حالت عادی بازگردد.

متأسفانه در برخی از بیماران، بیشتر بافت پانکراس با التهاب شدید همراه با نشت آنزیم‌ها، مایعات و سموم تخریب می‌شود. این وضعیت که به عنوان پانکراتیت “هموراژیک” شناخته می‌شود، باعث می‌شود که پانکراس بسیار متورم شود که می‌تواند به مجموعه‌ای از مایع و بافت آسیب دیده پانکراس به نام “سئودوسیست” تبدیل شود. اگر کیست کاذب عفونی شود به آن آبسه پانکراس می‌گویند.

همچنین حملات شدید پانکراتیت هموراژیک منجر به کاهش فشار خون و گردش خون ضعیف در پوست و سایر اندام‌ها می‌شود. در این مرحله ممکن است به نارسایی کلیه منجر شود که نیاز به درمان دیالیز دارد.

اشکال خفیف پانکراتیت (به اصطلاح پانکراتیت ادماتیک) ممکن است به سرعت، در عرض چند روز، بدون آسیب باقیمانده به پانکراس یا سایر اندام ها برطرف شود.

علل پانکراتیت حاد چیست؟

دو علت شایع پانکراتیت حاد عبارتند از:
  • سنگ کیسه صفرا
  • مصرف بیش از حد الکل
سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت حاد

سنگ های صفراوی معمولا در کیسه صفرا تشکیل می شوند. با این حال، اگر سنگ به داخل مجرای صفراوی (از طریق مجرای کیستیک) حرکت کند، می تواند در خروجی دوازدهه نهفته بماند (گیر کند). این سوراخ خروجی معمولاً با مجرای پانکراس مشترک است، به طوری که یک سنگ نهفته می تواند پانکراس را مسدود کند و باعث پانکراتیت شود.

شاید علاقمند باشید تا به سایت‌های زیر نگاهی بیاندازید:

 ? www.livestrong.com

? www.ncbi.nlm.nih.gov

www.webmd.com

www.muschealth.org

www.foodlaw.rdg.ac.uk

www.rsph.org.uk

 

الکل و پانکراتیت حاد

تصویر آندوسکوپی از سنگ مجرای صفراوی الکل نشان می‌دهد مسمومیت مستقیم غده باعث پانکراتیت حاد می‌شود. بیماران (و پانکراس) از نظر حساسیت به الکل متفاوت هستند. هیچ سطح کاملاً ایمنی برای مصرف الکل وجود ندارد، و با این حال بسیاری از مردم سال‌ها بدون ابتلا به پانکراتیت (یا سایر بیماری‌های مرتبط با الکل مانند بیماری‌های کبد و قلبی) به مقدار زیادی نوشیدنی الکلی می‌نوشند.

ما می‌دانیم که زنان نسبت به مردان نسبت به الکل حساس‌تر هستند و اکثر مراجع سه نوبت یا کمتر، نوشیدنی در روز برای مردان و دو نوبت نوشیدنی برای زنان توصیه می‌کنند. پس از بروز پانکراتیت، باید از مصرف الکل به طور کامل اجتناب شود. الکل می‌تواند پانکراتیت را تشدید کند، حتی اگر علت اصلی آن چیز دیگری باشد.

رژیم غذایی کتوژنیک

سایر علل پانکراتیت حاد
سایر علل شناخته شده پانکراتیت حاد عبارتند از:

زهکشی ضعیف مجرای پانکراس ناشی از انسداد جزئی- علل انسداد شامل تومورهای کوچک و همچنین اسکار و اسپاسم اسفنکتر عضلانی (اسفنکتر است. برخی از بیماران با سیستم‌های زهکشی غیرمعمول (مانند پانکراس دیویزوم) به دنیا می‌آیند که می‌تواند در زهکشی اختلال ایجاد کند.

یک ضربه شدید یا آسیب مستقیم به قسمت فوقانی شکم، که اغلب در حین تصادف خودرو ایجاد می‌شود. اما گاهی اوقات میتواند نتیجه یک عارضه از یک آزمایش یا درمان پزشکی مانند ERCP یا جراحی باشد.

عارضه برخی داروها و یا زمانی که خون حاوی کلسیم یا چربی بیش از حد باشد (به ویژه تری گلیسیرید).

پانکراتیت همچنین می‌تواند ناشی از سنگ‌های ریز (کریستال‌ها) باشد که در آزمایش‌ها و اسکن‌های استاندارد اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند. آنها را می‌توان با تکنیک‌های خاصی مانند قرار دادن لوله در دوازدهه (درناژ اثنی عشر) و تحریک انقباض کیسه صفرا یا در طول معاینه ERCP یافت. هنگامی که سنگ، کریستال یافت می‌شود، کیسه صفرا باید (تقریباً همیشه) از طریق کوله سیستکتومی برداشته شود.

هنگامی که علت پانکراتیت تشخیص داده نمی‌شود، به آن “ایدیوپاتیک” گفته می شود.

در ادامه به سوالات مشترکی که بین عموم مردم در این مورد مطرح شده است پاسخ میدهیم.

 

  • پانکراس چگونه در عمل تغذیه شرکت می‌کند؟

در طول هضم، لوزالمعده شما شیره‌های پانکراسی به نام آنزیم می‌سازد. این آنزیم‌ها قند، چربی و نشاسته را تجزیه می‌کنند. لوزالمعده شما همچنین با تولید هورمون‌ها به سیستم گوارش شما کمک می‌کند. اینها پیام رسان‌های شیمیایی هستند که از طریق خون شما منتقل می‌شوند.

  • پانکراتیت چگونه بر تغذیه تأثیر می‌گذارد؟
ویتامین‌ها و مواد معدنی

بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن به دلیل سوء جذب و کاهش مواد مغذی و همچنین به دلیل افزایش فعالیت متابولیک در معرض خطر بالای سوء تغذیه هستند. سوءتغذیه می‌تواند تحت تأثیر سوء مصرف مداوم الکل و درد بعد از غذا خوردن قرار گیرد.

  • چه مواد مغذی در پانکراس هضم می‌شود؟

پانکراس شما دارای یک شیره گوارشی است کربوهیدرات‌ها  را تجزیه می‌کند.

  • چه غذاهایی لوزالمعده را تحریک می‌کند؟

چند چیز وجود دارد که باید کاملاً از آنها اجتناب کنید، مانند الکل و غذاهای سرخ شده / چرب / پرچرب (مانند سس های خامه ای، فست فود، گوشت و لبنیات پرچرب و هر چیز سرخ شده). این غذاها می‌توانند باعث شوند که پانکراس شما آنزیم‌های بیشتری را در یک زمان نسبت به حالت عادی آزاد کند و منجر به حمله شود.

  • چه ویتامین‌هایی به پانکراس کمک می‌کنند؟

یک مولتی ویتامین روزانه، حاوی ویتامین‌های آنتی اکسیدانی A، C، E، D، ویتامین‌های B کمپلکس و مواد معدنی کمیاب مانند منیزیم، کلسیم، روی و سلنیوم. اسیدهای چرب امگا 3، مانند روغن ماهی، 1 تا 2 کپسول یا 1 تا 2 قاشق غذاخوری. روغن روزانه، برای کمک به کاهش التهاب و بهبود ایمنی بسیار مفید است.

  • چگونه می‌توانم پانکراس خود را سالم نگه دارم؟

رژیم غذایی کم‌چرب را حفظ کنید – رژیم‌های غذایی کم‌چرب که حاوی مقادیر زیادی میوه و سبزیجات و حداقل غذاهای فرآوری‌شده هستند، به سلامت پانکراس کمک می‌کنند. مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید که به کاهش سطح تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 در مغزها، دانه‌ها، ماهی و سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شوند.

  • کدام میوه برای پانکراس مفید است؟

انگور قرمز و سیب. انگور قرمز و سیب هر دو دارای رسوراترول هستند. رسوراترول می‌تواند به سرکوب سلول‌های سرطانی در پانکراس کمک کند. هم انگور و هم سیب حاوی آنتی اکسیدان و فیبر هستند.

  • آیا لوزالمعده ویتامین D تولید می‌کند؟

این پارادوکس ظاهری زمانی برطرف شد که بیشتر مشخص شد سلول‌های التهابی در پانکراس ملتهب در حال ساختن فرم فعال ویتامین -دی هیدروکسی ویتامین D هستند و سطوح بالای این ویتامین فعال D باعث افزایش سطح کلسیم می‌شود.

  • آیا ویتامین B12 بر لوزالمعده تأثیر می‌گذارد؟

هیچ ارتباط معنی داری بین خطر سرطان پانکراس و دریافت ویتامین B12، سطح ویتامین B12 خون، دریافت متیونین و سطوح متیونین خون یافت نشد.

  • آیا کمبود ویتامین D می‌تواند باعث پانکراتیت شود؟

به نظر می‌رسد ویتامین D در بیماری های التهابی مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت شیرین، سرطان، عفونت‌ها و بیماری‌های خود ایمنی نقش داشته باشد. چند مطالعه نقش احتمالی کمبود ویتامین D را در پانکراتیت مزمن و حاد گزارش کرده‌اند.

  • انسولین در کجا تولید می شود؟

انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های خاصی به نام سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود. لوزالمعده در زیر و پشت معده قرار دارد. انسولین برای انتقال قند خون (گلوکز) به داخل سلول‌ها مورد نیاز است.

  • چه گیاهانی لوزالمعده را درمان می کنند؟

Emblica یک گیاه دارویی سنتی آیورودا است که برای درمان اختلالات پانکراس استفاده می‌شود. این یک آنتی اکسیدان قوی و یکی از غنی ترین منابع طبیعی ویتامین C است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که می‌توان از این گیاه برای جلوگیری از پانکراتیت استفاده کرد.

  • ویتامین D برای پانکراس چه می‌کند؟

به نظر می‌رسد ویتامین D در بیماری‌های پانکراس از جمله دیابت نوع 1 و 2 و همچنین سرطان لوزالمعده نقش داشته باشد. عملکرد تعدیل کننده ایمنی ویتامین D نشان می‌دهد که می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع 1 کمک کند.

  • چگونه می‌توانم پانکراسم را به طور طبیعی فعال کنم؟

 

وگان

در اینجا 8 روش طبیعی و مبتنی بر علم برای افزایش حساسیت به انسولین را مرور می‌کنیم.
  1. بیشتر بخواب. خواب خوب شبانه برای سلامتی شما مهم است.
  2. بیشتر تمرین کن.
  3. استرس را کاهش دهید.
  4. چند کیلو کم کنید.
  5. فیبر محلول بیشتری بخورید.
  6. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  7. کربوهیدرات را کاهش دهید.
  8. مصرف قندهای اضافه شده را کاهش دهید.
  • آیا لوزالمعده شما خودش را درمان می کند؟

پانکراتیت مزمن نمی‌تواند خود را درمان کند، اما مدیریت پزشکی خوب می‌تواند سرعت کاهش عملکرد پانکراس را کاهش دهد، در حالی که کیفیت زندگی فرد را بهبود می‌بخشد و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کند.

  • آیا الکل بر لوزالمعده تأثیر می‌گذارد؟

الکل باعث می‌شود که پانکراس مواد سمی تولید کند که می‌تواند منجر به: پانکراتیت شود. التهاب پانکراس تورم رگ‌های خونی در پانکراس را باعث میشود.

  • زندگی بدون پانکراس چگونه است؟

لوزالمعده انسولین تولید می‌کند، هورمونی که قند خون را تنظیم می‌کند. هنگامی که بدن انسولین تولید نمی‌کند، سطح قند خون (گلوکز خون) می‌تواند به طور خطرناکی بالا رود. بدون انسولین برای کمک به جذب گلوکز خون، بدن نمی‌تواند از گلوکز غذا استفاده کند.

  • چه چیزی بر پانکراس تأثیر می‌گذارد؟

پانکراتیت زمانی اتفاق می‌افتد که لوزالمعده شما تحریک و ملتهب می‌شود (ورم می کند). این یک وضعیت رایج نیست. دلایل متعددی وجود دارد، اما مقصر اصلی سنگ کیسه صفرا یا مصرف زیاد الکل است. این بیماری می‌تواند به طور ناگهانی شعله ور شود یا یک مشکل طولانی مدت باشد که می‌تواند منجر به آسیب دائمی شود.

 

کلانژیت

  • کولانژیت چیست؟

کلانژیت به التهاب مجرای صفراوی مشترک به دلیل عبور یک یا چند سنگ صفراوی از کیسه صفرا گفته می‌شود و در نتیجه جریان صفرا از کبد به روده کوچک را مسدود می‌کند.

  • آیا مشکلات کیسه صفرا مربوط به رژیم غذایی است؟
  • چه نوع غذایی بر کیسه صفرا تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا رژیم غذایی نامناسب باعث مشکلات کیسه صفرا می‌شود؟
  • برداشتن کیسه صفرا چه تاثیری بر تغذیه دارد؟
  • آیا مشکلات کیسه صفرا مربوط به رژیم غذایی است؟

رژیم غذایی و خطر سنگ کیسه صفرا

وزن بدن نیز یکی از عوامل است. خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در افرادی که دارای اضافه وزن و چاق هستند بیشتر است. به نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا و فیبر کم در این امر نقش دارند.

  • چه نوع غذایی بر کیسه صفرا تأثیر می‌گذارد؟
غذاهایی که ممکن است باعث مشکلات کیسه صفرا شوند عبارتند از:
  • غذاهای چرب
  • غذاهای سرخ شده
  • محصولات لبنی
  • غذاهای شیرین
  • تخم مرغ
  • غذاهای اسیدی
  • نوشابه‌های گازدار

 

  • آیا رژیم غذایی نامناسب باعث مشکلات کیسه صفرا می‌شود؟

بسیاری از موارد بیماری کیسه صفرا نتیجه عادات غذایی نادرست است. این معمولاً به معنای رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و غذاهای چرب ناسالم است.

  • برداشتن کیسه صفرا چه تاثیری بر تغذیه دارد؟

به طور معمول، کیسه صفرا، صفرا را جمع آوری و تغلیظ می‌کند و هنگام غذا خوردن آن را آزاد می کند تا به هضم چربی کمک کند. هنگامی که کیسه صفرا برداشته می‌شود، صفرا دیگر جمع نمی‌شود و به طور مداوم به روده‌ها تخلیه می شود، جایی که می‌تواند اثر ملین داشته باشد. مقدار چربی که در یک زمان می‌خورید نیز نقش مهمی دارد.

  • آیا سوء تغذیه باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌شود؟

با این حال، باید از رژیم‌های کم کالری و سریع برای کاهش وزن اجتناب کرد، زیرا شواهدی وجود دارد که می‌توانند شیمی صفرا را مختل کنند و در واقع خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهند.

  • چگونه تغییرات در تغذیه می‌تواند بر مشکلات کیسه صفرا و علائم بیماری کیسه صفرا تأثیر بگذارد؟

وقتی غذا می‌خورید، کیسه صفرا، صفرا را آزاد می کند که به هضم چربی موجود در غذا کمک می کند. اگر کیسه صفرای ملتهبی دارید، ممکن است باعث درد شود. یک رژیم غذایی کم چرب ممکن است به کیسه صفرا شما استراحت دهد تا بتوانید شروع به بهبودی کنید.

چگونه کیسه صفرا خود را سالم نگه دارید؟

  • وعده‌های غذایی را حذف نکنید. هر بار که غذا می‌خورید، کیسه صفرا، صفرا آزاد می کند.
  • غلات کامل را انتخاب کنید.
  • به وزن متعادل و سالم برسید.
  • از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.
  • غذاهای سرخ شده را کاهش دهید.
  • میان وعده توت، فلفل و کیوی بخورید.
  • از رژیم های سریع پرهیز کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

 

آیا ویتامین‌ها می‌توانند بر کیسه صفرا تأثیر بگذارند؟
  • ویتامین C برای حمایت از کیسه صفرا

25 درصد از تقریباً 1 میلیون نفری که سالانه به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شوند، نیاز به درمان دارند، معمولاً با جراحی. در حالی که کمبود ویتامین C ممکن است خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد، مکمل ویتامین C می‌تواند یک اثر محافظتی ایجاد کند.

  • برداشتن کیسه صفرا چگونه بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد؟

پس از برداشتن کیسه صفرا، فرد ممکن است کمتر بتواند چربی‌ها را به طور موثر هضم کند. معده آنها ممکن است بعد از غذا کندتر خالی شود. صفرا همچنین مستقیماً وارد روده کوچک می‌شود که می‌تواند منجر به حرکت سریعتر غذا در دستگاه گوارش شود و ممکن است به میکروبیوم آسیب برساند.

  • آیا ویتامین C به کیسه صفرا کمک می‌کند؟

مصرف منظم مکمل ویتامین C و تا حدی افزایش فعالیت بدنی و سطح کلسترول با کاهش شیوع سنگ کیسه صفرا مرتبط است. مصرف منظم مکمل ویتامین C ممکن است یک اثر محافظتی بر ایجاد سنگ کیسه صفرا داشته باشد.

  • آیا ویتامین D بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات کیسه صفرا شود؟

هیچ ارتباطی بین ویتامین D و بیماری سنگ کیسه صفرا شناسایی نشد. یافته‌ها نشان می‌دهد که سنگ کیسه صفرا با قرار گرفتن در معرض کم ویتامین D در رحم و نارسایی کلیوی مرتبط است که نشان می‌دهد ویتامین D ممکن است بر بیماری سنگ کیسه صفرا تأثیر داشته باشد.

  • چرا غذاهای چرب باعث مشکلات کیسه صفرا می‌شوند؟

کیسه صفرا ممکن است بعد از خوردن غذا صدمه ببیند، زیرا بدن بعد از مصرف وعده‌های غذایی پرچرب یا زیاد، صفرا بیشتری ترشح می‌کند. صفرا برای تجزیه چربی‌هایی که می‌خوریم عمل می‌کند تا بدن بتواند آنها را جذب کند. هنگامی که چربی‌ها بلعیده می‌شوند، کیسه صفرا به طور قابل توجهی منقبض می‌شود و همراه با مجاری مسدود شده، این فشار می تواند باعث درد شود.

 

غذاهایی که بعد از برداشتن کیسه صفرا باید از آنها اجتناب کنید

  • کره
  • گوشت خوک
  • چربی بیکن
  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • گوشت گوساله
  • پوست طیور
  • هات داگ
  • بولونیا
  • سالامی
  • خامه
  • شیر کامل
  • بستنی
  • پنیر پر چرب
  • روغن های استوایی مانند نخل و نارگیل
  • محصولات پخته شده فرآوری شده مانند کلوچه، شیرینی و کیک
  • غذاهای ادویه دار. غذاهای حاوی کپسایسین، ماده فعال فلفل تند، می‌توانند مخاط معده شما را تحریک کنند. این می‌تواند باعث درد معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.
غذاهایی که به طور کلی اسهال را بدتر می‌کنند. ممکن است با پرهیز از کافئین، محصولات لبنی و غذاهای بسیار شیرین کمی تسکین پیدا کنید.

مایعات اسهال می‌تواند بدن شما را از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مایعات تخلیه کند، بنابراین هیدراته ماندن بسیار مهم است. مقدار زیادی آب، استاک و نوشیدنی‌های ورزشی بنوشید. اما باز هم، حداقل 2 روز پس از جراحی، از الکل خودداری کنید، به خصوص اگر اثرات بیهوشی یا داروهای ضد درد را احساس می‌کنید.

غذاهای کم چرب. هضم غذاهای کم چرب برای شما آسان‌تر است و کمتر باعث ایجاد گاز، نفخ یا اسهال می‌شوند. پس از جراحی، شما نباید بیش از 30 درصد کالری خود را از چربی دریافت کنید، حتی اگر از غذاهای کم چرب باشد.

 گزینه‌های کم چرب عبارتند از:
  • لبنیات کم چرب، 1 ​​درصد یا بدون چربی
  • پنیرهای بدون چربی
  • سفیده یا جایگزین‌های تخم مرغ
  • همبرگرهای گیاهی
  • لوبیا، نخود، عدس
  • بلغور جو دوسر
  • غلات کامل
  • برنج قهوه‌ای
  • کراکر و نان کم چرب
  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • سوپ با پایه سبزیجات
  • خردل
  • سالسا
  • سس‌های تهیه شده با شیر بدون چربی
  • مارگارین سبک
  • سس مایونز سبک
  • سس های سبک سالاد

غذاهای پر فیبر:

غذاهای سرشار از فیبر می‌توانند به عادی سازی حرکات روده شما کمک کنند. با این حال، باید به تدریج مصرف فیبر خود را طی چند هفته افزایش دهید، زیرا افزایش سریع آن می‌تواند تولید گاز و گرفتگی را بدتر کند. دو نوع فیبر محلول و نامحلول وجود دارد. هر دو باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند.

  • لوبیا سیاه
  • لوبیا لیما
  • لوبیا چیتی
  • توفو
  • نخود
  • برگر سویا
  • بلغور جو دوسر
  • سبوس جو دوسر
  • سیب
  • بامیه
  • چغندر
  • گلابی‌ها
  • آلو خشک

فیبر نامحلول در آب حل نمی‌شود. مایع را جذب می‌کند و به مواد دیگر می‌چسبد. این باعث ایجاد مدفوع نرمتر، حجیم تر و منظم تر می‌شود. فیبر نامحلول به بدن شما کمک می‌کند تا مواد زائد را بهتر پردازش کند.

منابع خوب فیبر نامحلول عبارتند از:

  • سبوس گندم
  • جوانه گندم
  • سبوس جو دوسر
  • لوبیا
  • عدس
  • حبوبات
  • انواع توت‌ها مانند توت سیاه، زغال اخته، توت فرنگی
  • نخود سبز
  • اسفناج
  • گل کلم
  • لوبیا سبز
  • هویج
  • سیب زمینی‌ها
  • آجیل
  • آرد گندم کامل

دانستن و ثبت آنچه می‌خورید می‌تواند به شما کمک کند:

نوشتن آنچه می‌خورید، چه مقدار و چه زمانی می‌تواند به شما کمک کند که ببینید بعد از برداشتن کیسه صفرا، غذاها چه تأثیری روی شما می‌گذارند. ثبت هر گونه واکنش منفی به غذا می‌تواند به شما کمک کند از غذاهایی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند اجتناب کنید. اکثر افراد می‌توانند ظرف یک ماه پس از جراحی به رژیم غذایی عادی خود برگردند.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *